Nadat de Chinese en Mexicaanse ateliers van Yutaka Sone 4 weken lang te gast waren in de galerie, hebben Tommy Simoens en Yutaka Sone het genoegen deel II van de tentoonstelling “YUTAKA SONE: Michoacán Report” voor te stellen: de nieuwe werken uit marmer en riet die tijdens dit verblijf in Antwerpen geproduceerd zijn, staan centraal.
Nadat de Chinese en Mexicaanse ateliers van Yutaka Sone 4 weken lang te gast waren in de galerie, hebben Tommy Simoens en Yutaka Sone het genoegen deel II van de tentoonstelling “YUTAKA SONE: Michoacán Report” voor te stellen: de nieuwe werken uit marmer en riet die tijdens dit verblijf in Antwerpen geproduceerd zijn, staan centraal. De opening vindt plaats op 12 januari en vormt tevens de inwijding van de onlangs uitgebreide galerie.
Onder toezicht van Yutaka Sone hebben de Chinese ambachtslieden twee grote marmeren sculpturen gemaakt: het eerste is een schaalmodel van het huis waar Sones atelier in Michoacán gehuisvest is; het tweede stelt het vuur voor dat de inwoners van Michoacán elke dag aansteken: de dorpbewoners voeren dit ritueel nog steeds met overgave uit, maar de ontstaansbetekenis daarvan is verloren geraakt.
De Mexicaanse wevers hebben een grote bananenboom uit riet afkomstig van de omgeving van het Pátzcuaromeer in Michoacán geproduceerd met als titel “Tropical Composition/ Banana Tree No. 7”. De sculptuur werd door Sone beschilderd.
Yutaka Sone (°1965, Shizuoka, Japan, woont en werkt in Los Angeles) volgde een opleiding als architect voordat hij multidisciplinair beeldend kunstenaar werd. Hij beweegt moeiteloos tussen diverse media – van marmeren en rieten sculpturen tot film, fotografie en schilderkunst – en onderhoudt ateliers in Los Angeles, Chongwu, China en Michoacán, Mexico. Deze kunstpraktijk absorbeert – en heeft bovendien een impact op - de socio-economische en culturele eigenheden van de locaties waarin hij werkt.